Позиция на БАПГ относно промени в Закона за подземните богатства
12/12/2024Българска асоциация „Природен газ“ /БАПГ/ изпрати на вниманието на Министър-председателя, Министерство на енергетиката и Министерство на финансите своята позиция по публикувания на 10.12.2024 г. Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2025 г., одобрен от Министерски съвет. В частта му, свързана с Преходни и заключителни разпоредби, се предлагат промени в Закона за подземните богатства и включване на допълнителни мерки, въвеждащи нови данъци върху добива на подземни богатства, включително на природен газ. С целият текст на становището можете да се запознаете по-долу:
До:
Г-н Димитър Главчев
Министър-председател
Министерски съвет на Република България
Бул. „Княз Александър Дондуков“ № 1
Гр. София, 1594
Г-н Владимир Малинов
Министър на енергетиката на Р България
Министерство на енергетиката
Ул. „Триадица“ №8
1000, гр. София
Г-жа Людмила Петкова
Министър на финансите
ул. „Георги С. Раковски“ № 102
гр. София, п.к. 1000,
Уважаеми г-н Главчев,
Уважаеми г-н Малинов,
Уважаема г-жо Петкова,
Обръщаме се към Вас във връзка с публикувания на 10.12.2024 г. Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2025 г., одобрен от Министерски съвет. В частта му, свързана с Преходни и заключителни разпоредби, се предлагат промени в Закона за подземните богатства и включване на допълнителни мерки, въвеждащи нови данъци върху добива на подземни богатства, включително на природен газ.
Като най-представителното сдружение в сектор природен газ, Българска асоциация „Природен газ“ /БАПГ/ изразява сериозно безпокойство във връзка с предложената промяна в §17 от ПЗР и създаването на нов чл. 64д. от Закона за подземните богатства. В частност, предложението предвижда:
§ 17. В Закона за подземните богатства се правят следните допълнения:… т. 2 създава нов чл. 64д.:
„Чл. 64д. За подземните богатства по чл. 2, ал. 1, т. 3 и 4 данъчната основа се изчислява като произведение от добитото количество подземно богатство за календарна година и стойност за единица, както следва:…
2. За природен газ - 1112 лв. /м3;“
Предложените промени пораждат значителни въпроси относно тяхното въздействие върху бъдещото развитие на сектора и икономическата среда. Наложително е да се обмислят внимателно потенциалните последици, за да се гарантира, че те са в съответствие с дългосрочните интереси на страната и развитието на индустрията. В тази връзка представяме ключовите аргументи и опасения, свързани с предложението:
- Допусната техническа грешка в стойността или мерната единица
На първо място, считаме, че в законопроекта е допусната сериозна техническа грешка в посочената стойност или мерната единица на данъчното облагане. Природният газ обичайно се измерва в хиляди кубични метри (м³), а предложената данъчна основа от 1112 лв./м³ е несъразмерно висока и надвишава над 10 пъти пазарната стойност на продукта към момента. Но дори и да се коригира на 1000 м³, отново ще бъде необосновано висока и ще ограничи развитието на местния добив, както и не се предвижда механизъм за актуализация и обвързване с борсовите цени на продукта. Със съжаление отчитаме, че този пропуск можеше да бъде предотвратен, ако законодателната мярка беше предварително консултирана със сектора и браншовите асоциации.
- Неефективност поради незначителен обем на местния добив
БАПГ разбира ситуацията, че правителството цели използване на всички потенциални възможности за повишаване на приходите в държавния бюджет с цел набавяне на необходимия финансов ресурс за изпълнение на разходните политики и минимизиране на бюджетния дефицит. Предложената мярка за добив на природен газ, обаче, няма да донесе реален бюджетен принос, поради изключително ограничения местен добив в България. Данните на Националния статистически институт към 29.11.2024 г. показват, че годишният добив на природен газ в България е едва 12 млн. м³. Това на практика означава, че въвеждането на подобна данъчна мярка за природния газ от 2025 г. няма да има почти никакъв ефект, тъй като България все още не е развила местното си производство.
- Възпиращ ефект върху инвеститорския интерес
Въвеждането на подобен висок данък би имало сериозни негативни последици за инвестиционния климат в страната, като би възпрепятствало инвеститорския интерес, водейки до по-малко създадени работни места и намалени приходи от други данъци и такси. Обръщаме внимание и на действащия проект за проучване и оценка на „Блок 1-21 Хан Аспарух“ в изключителната икономическа зона на Република България в дълбоко Черно море на OМВ Офшор България“ ГмБХ и възможността подобна мярка да има възпиращ ефект върху развитието и цялостната реализация на проекта.
- Отрицателно въздействие върху енергийната сигурност и конкурентоспособност
Развитието на местния добив е стратегически приоритет за България, тъй като допринася за намаляване на зависимостта от внос на енергийни ресурси. Освен че осигурява по-стабилен и предвидим достъп до енергийни ресурси, то също така създава условия за дългосрочно намаляване на разходите за енергия, повишаване на конкурентоспособността на българските домакинства и индустриални потребители, както и за стимулиране на икономическия растеж чрез локални инвестиции и работни места. Вместо да се създават стимули за насърчаване на инвестиционната активност в развитието на местния добив, секторът се затруднява от нови административни и финансови пречки, които противоречат на националния интерес за енергийна независимост.
- Липса на обоснованост и оценка на въздействието
Подобни промени в законодателството с потенциално дългосрочно и значително въздействие върху икономиката, включително върху стратегически сектори като енергетиката, надхвърлят по действие и обхват Закона за годишния бюджет за 2025 г., с придружените към тях подробни мотиви и цялостна оценка на въздействието. Такива изменения следва да бъдат внасяни като отделни законопроекти, съпроводени с подробни мотиви, ясно очертани цели и задълбочена оценка на въздействието върху икономиката, социалната среда и инвестиционния климат. Това би позволило широко обществено обсъждане, прозрачност и възможност за анализ на потенциалните рискове и ползи, което е от съществено значение за гарантиране на балансиран и информиран законодателен процес.
С оглед на горепосоченото, БАПГ апелира за премахване на текста на чл. 64д., т. 2 от Преходните и заключителните разпоредби на законопроекта за държавния бюджет за 2025 г., въвеждащ облагане на добива на природен газ. Предложената мярка за добив на природен газ, не само няма да постигне заложения ефект за реален бюджетен принос, а ще създаде сериозни бариери пред развитието на местния добив на енергийни ресурси. Вместо нови данъци, усилията следва да бъдат насочени към насърчаване на проучвания и инвестиции в местен добив, което би генерирало в пъти по-големи по размер и устойчиви приходи в полза на икономиката и е най-добрата мярка за постигане на енергийна независимост.
Разчитаме на Вашето разбиране и подкрепа за преразглеждане на предложените изменения. Българска асоциация „Природен газ“ изразява готовност за експертна подкрепа и участие в конструктивен диалог за намиране на ефективни и балансирани решения.