Български English
Контакти

Алтернативна енергия
за чиста природа

Начало » Новини

Всеки трети нов камион в Китай работи на природен газ

06/01/2025

В Китай вече всеки трети нов камион работи с втечнен природен газ (ВПГ), като за последната година ръстът е 208%, сочат данни на First Commercial Vehicle Network. Само през април бяха продадени над 26 хиляди камиона от този тип.

Китай активно подкрепя използването на ВПГ вместо нефтопродукти. Поради липсата на пазарни регулации, ниските цени и високата ефективност втечненият газ през следващите години може да измести петрола.
Спадът на цените на ВПГ и перспективата за насищане на пазара стимулират продажбите на камиони и плавателни съдове, използващи този вид гориво в Китай. Това ускорява раздялата с петрола в страната, която е най-големият му вносител.

Според Изследователския институт за икономика и технологии на Китайската национална петролна корпорация (CNPC ETRI) през 2024 г. електромобилите и камионите, работещи с ВПГ, вероятно са заменили около 10-12% от потреблението на дизелово гориво и бензин в Китай.
Подобни тенденции се наблюдават и в корабостроенето: само пред първата четвърт на миналата година продажбите на ВПГ като чист заместител на корабно гориво в Сингапур се увеличиха 10 пъти.
По данни на Wood Mackenzie делът на ВПГ на световния пазар за корабно гориво е около 3%. Bloomberg отбелязва, че благодарение на по-ниската стойност в сравнение с дизеловото гориво, ВПГ може да има дългосрочно въздействие върху транспорта. Освен това, той има висока горивна ефективност, относително екологичен е и използването на ВПГ се подкрепя от политически структури в различни провинции на Китай, посочват от Wood Mackenzie Ltd.

Последните научни изследвания показват, че приблизително 14.5 тона CO2 емисии могат да бъдат спестени ежегодно чрез интеграцията на LNG трактор, при условие че се изминава разстояние от 200 000 км на година.
(https://www.jeeng.net/pdf-195574-119724?filename=119724.pdf).
И един от най-големите позитиви при камионите, захранвани с природен газ, е, че те могат да допринесат още повече за декарбонизацията, тъй като могат да работят еднакво добре и с биометан.

Всички тези фактори превръщат природния газ в най-добрия и устойчив енергоизточник за тежкотоварния транспорт и редица страни въвеждат политики за насърчаване. Така например, през следващите 5-7 години Индия цели да достигне дял от една трета на камионите, задвижвани на природен газ, в националния си автопарк, който към момента надвишава 7 милиона камиона.

China-gas-demand